شما هم می توانید یک لیزر گازی بسازید برگرفته از سایت etesalkootah.blog.ir

تبلیغات

تبلیغات

موضوعات

موضوعات

جستجو

جستجو

پیوندهای روزانه

پیوندهای روزانه

لینک دوستان

لینک دوستان

صفحات جانبی

صفحات جانبی

امکانات جانبی

امکانات جانبی

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 519
بازدید دیروز : 774
بازدید هفته : 2217
بازدید ماه : 14732
بازدید کل : 1456324
تعداد مطالب : 673
تعداد نظرات : 119
تعداد آنلاین : 1

شما هم می توانید یک لیزر گازی بسازید برگرفته از سایت etesalkootah.blog.ir

یک یادداشت تاریخی!

این مقاله بیش از 40 سال پیش، در ژوئن 1974 (1353)، در نشریه ی «ساینتیفیک امریکن» (Scientific American) در بخش «دانشمندان جوان» آن به چاپ رسیده بود. من در آن روزگار دانش آموز بودم و در عین حال مسوولیتی در انتشار نشریه ی «رادیو – تلویزیون» داشتم. مجله ی رادیو – تلویزیون به عنوان «ویژه نامه» ی نشریه ی «دانشمند» و به طور نامنظم به چاپ می رسید. موقعی که من این مقاله را در ساینتیفیک امریکن خواندم، خیلی تحت تاثیر قرار گرفتم و آن را برای ترجمه به یکی از دوستان، آقای اسماعیل صابری، که دانشجو بود دادم. این مقاله در آبان ماه 1356 (در آن روزگار سالشمار 2536 را نشان می داد!) در شماره ی 26 مجله ی رادیو – تلویزیون، به زبان فارسی به چاپ رسید. تصاویری از این نشریه را می بینید:

 

پیش از این که وارد جزییات مدار شویم، لازم است اخطار کنم:

 

در این دستگاه ولتاژِ زیادِ 20 هزار ولتی وجود دارد. این ولتاژ شوک دهنده است و برای انسان و دیگر جانداران خطرناک و حتی مرگ آور است! همچنین، از این دستگاه پرتوی لیزر نامرئی ماورای بنفش منتشر می شود که نگاه کردن و یا خیره شدن به آن باعث آسیب غیر قابل بازگشت به چشم و نابینایی دایمی خواهد شد.  من به شما اکیداً توصیه می کنم که این دستگاه را نسازید. اما اگر آن را با مسوولیت خودتان ساختید، باید بدانید و آگاه باشید که این وسیله برای فردی که اصول ایمنی و حفاظتی کار با ولتاژهای بالا و تشعشعات لیزر را نمی شناسد، و تخصص و تجربه و مهارت لازم و کافی در کار عملی با ولتاژ بالا و عایق سازی آن و لیزرهای پرقدرت ندارد، به شدت خطرناک است و می تواند به آسیب ها و صدمات جبران ناپذیر و غیرقابل بازگشت جسمی و حتی مرگ بیانجامد.

 

.

 

با وجود گذشت چهار دهه از انتشار، این مقاله هنوز هم تر و تازه و جالب به نظر می رسد. امیدوارم ضمن توجه اکید به مطالب بالا از خواندن این نوشته و ساختمان این لیزر لذت ببرید.

 

.

 

ساختمان لیزر گازی

 

.

 

در این لیزر از نوع لیزرهای گازی و پالسی است که با یک باتری 6 ولتی تغذیه می شود و در هر دقیقه 10 پالس اشعه ی لیزر را به صورت پرتوی فرابنفش تابش می دهد. شکل ظاهری هر پالس خارج شده، که توانی بین 50 تا 100 کیلووات دارد، شبیه یک میله ی دراز مانند یک «دسته ی جارو» است. از این لیزر می توان به عنوان یک رادار بسیار دقیق برای اندازه گیری فاصله ی ابرها تا زمین و یا در عکاسی های ویژه استفاده نمود.طول موج پالس لیزر مورد نظر ما 3371 آنگستروم (337 نانومتر) است و از تخلیه ی یک اختلاف پتانسیل الکتریکی زیاد بر روی مقداری گاز نیتروژن که تحت فشار نسبتاً کمی قرار گرفته، حاصل می شود.عملکرد دستگاه هنگامی آغاز می شود که یک ملکول نیتروژن در دمای متعارفی (25 درجه ی سانتی گراد) به یک الکترون که در یک خلاء نسبی در حرکت است، برخورد کرده و انرژی کسب کند. این برخورد، ملکول نیتروژن را موقتاً به یک ناحیه ی ناپایدار وارد می کند (تهییج). با بازگشت این ملکول به وضعیت پایدار پیشین خود، انرژی دریافت شده، با انتشار یک فوتون با طول موج 3371 آنگستروم از ملکول نیتروژن آزاد می گردد.

 

فوتونِ منتشر شده ممکن است با ملکول تهییج شده ی دیگری از نیتروژن برخورد می کند و در این حال، تنها با نزدیکی و تحریک ملکول، عیناً یک فوتون دیگر از ملکول ساطع می شود. در نتیجه، این دو فوتون یا در حقیقت دو تابش هم فرکانس از نظر قدرت به هم ملحق شده و همسو با هم به یک جهت رهسپار می شوند.

 

.

 

طرزکار پدیده ی کلیدگری به نام بلومشن

 

.

 

این فرآیند تا زمانی ادامه پیدا می کند که تابش مذکور در طول مسیرش در داخل نیتروژن با ملکول های فعال دیگری روبرو شود و فوتونی از آن جذب کند. این جریان، اما، به زودی متوقف می شود، زیرا وقتی تعداد زیادی از ملکول های نیتروژن به طور ناگهانی تهییج شوند، به صورت آبشاری نامنظم شروع به بازگشت به سطح های پایین انرژی می کنند. متاسفانه، در این حالت، متوسط تاخیر الکترون های نیتروژن در تراز پایین انرژی، طولانی تر از متوسط زمان ابقای الکترون های واقع در تراز بالای انرژی هستند، پیش از این که به حالت کم انرژی اولیه بازگردند. با افزایش تعداد ملکول های کم انرژی، و زیادتر شدن آنها از ملکول های پرانرژی، ویژگی تقویت کنندگی نوری خاتمه می یاید و تابش لیزر قطع می گردد. در واقع، پرتو لیزر گازی به سرعت و به طور قوی روی 3371 آنگستروم جذب و نشر می شود. نهایتاً پرتو لیزر به خودی خود خاموش می شود، هر چند که هنوز ملکول ها تهییج شده باقی هستند. به دلیل این رفتار، اشعه ی لیزری که توسط گاز نیتروژن ایجاد می شود، «خود محدودکننده» (Self-Terminating) نامیده می شود.

 

زمان خاموشی اشعه نسبتاً کوتاه و معمولاً کمتر از میلیونیم ثانیه است. این نکته برای کاربرد دستگاه در جهت امور عکاسی جالب توجه است.

 

حال، دستگاه ما به یک وسیله ی انتقال دهنده ی انرژی الکتریکی نیاز دارد که بتواند هزاران آمپر جریان الکتریکی را طی یک میلیونیم ثانیه ذخیره کند و این انرژی ذخیره شده را به تجهیز لیزر ما تحویل دهد. این انتقال دهنده باید ساختمان ساده ای نیز داشته باشد.

 

طرحی که ما در نظر گرفتیم، شامل دو صفحه ی نازک فلزی است که در مقابل و روبروی یکدیگر قرار داده می شوند، و به وسیله ی یک ورقه ی نازک پلاستیکی از ورقه ی سوم فلزی، که اندازه ی آن برابر مجموع مساحت ورقه های اول و دوم است، جدا شده اند. در حقیقت، این مجموعه به عنوان یک جفت خازن با اتصال داخلی متوالی (سری) رفتار می کنند.

 

فضای بین دو خازن به شکل یک شکاف عرضی است که اطراف آن نیتروژه کم فشار وجود دارد. جریان الکتریکی می تواند از میان این نیتروژن شارژ شده عبور کند. دو جوشن ورقه ایِ خازن به وسیله ی یک سیم پیچ از سیم مسی به هم اتصال داده شده اند. خازن ها به وسیله ی یک یک اختلاف پتانسیل بین ورقه ی فلزی سراسری و دو ورقه ی فلزی متقابل شارژ می شوند. خازن ها، هر دو، با پتانسیل و فاز یکسانی شارژ می شوند. هیچ اختلاف پتانسیلی در عرض شکاف میان دو ورقه ی متقابل وجود ندارد. عمل انتال وقتی عملی می شود که یکی از خازن ها به طور ناگهانی خالی می شود. این عمل به وسیله ی جرقه ی کوتاهی که در «شکاف جرقه» خورده می شود، انجام می گیرد. این جرقه سبب می شود که ارتباط الکتریکی میان یک از دو ورقه ی متقابل با ورقه ی سرتاسری برقرار گردد. خوردن جرقه در افزاره ی «شکاف جرقه» وقتی اتفاق می افتد که پتانسیلِ بارِ ذخیره شده در خازن، از ولتاژ تعیین شده تجاوز کند. با گذشتن جریان شارژ از میان شکاف جرقه، اختلاف پتانسیلی در فاصله ی باریک بین دو ورقه ی خازن در درون فضای پر شده با نیتروژن، پدید می آید که باعث تهییج لحظه ایِ ملکول های گاز خواهد شد.

 

.

 

نمای انفجاری لیزر پالسی گازی

 

.

 

در نمونه ی آزمایشی، اندازه ی صفحه ی خازن ها را به پهنای 30 و طول 45 سانتی متر انتخاب کردیم. ولتاژ در فاصله ی لبه ی صفحات خازن ها در کمتر از دو میلیونیم ثانیه ظاهر شده و در حدود یک میلیونیم ثانیه به مقدار بیشینه اش صعود کرد. اگر این شکاف و دشارژ در ظرفی از گاز نیتروژن با فشار پایین اجرا شده و خازن ها تا 20 هزار ولت شارژ شوند، در نتیجه ی تخلیه، تعداد بسیار زیادی از ملکول های نیتروژن به تراز انرژی بسیار فعالی صعود خواهند کرد. پرتو لیزر  ظرف 5 تا 10 میلیونیم ثانیه برقرار خواهد شد. سیم پیچ مسی بین دو خازن به کندی به تغییر جریان شارژ پاسخ می دهد. این سیم پیچ برای شارژ که در حدود یک میلیونیم ثانیه اتفاق می افتد، حکم یک مدار باز را دارد.

 

.

 

نما از روبروی لیزر گازی پالسی

 

.

 

لیزر نیتروژن عملی

 

یک لیزر نیتروژن عملی در بر دارنده ی: ابزار انتقال دهنده ی نیرو، یک مولد جریان الکتریک، و یک منبع گاز نیتروژن است. آخری را می توان از فروشندگان ابزار و مواد مصرفی جوشکاری تهیه کرد. برای تبدیل فشار گاز نیتروژن می توانید از کمپرسور یک یخچال قدیمی استفاده کنید.

 

عایق خازن های ورقه ای از نوع فیبر استخوانی، ورقه ی «اپوکسی» از نوع G10 یا فیبر مدار چاپی است. اندازه ی این صفحه 30 در 45 سانتی متر و با ضخامت 4 میلی متر خواهد بود. ورقه های فلزی خازن ها به اندازه ی 26 در 18 سانتی متر بریده می شوند. سطح ورقه های مسی باید از فساد و زنگ خوردگی حفظ شود. برای این کار می توان آنها را با لاک محافظ مخصوص مدارهای چاپی پوشاند. زیادی فلز با روش های معمول چاپ فیبر با کلرید آهن یا اسید نیتریک از بین برده می شود.

 

محفظه ی دشارژ نیتروژن دارای ابعاد 5 در 5 در 30 سانتی متر است. این محفظه با استفاده از قطعات پلکسی گلاس و چسباندن آنها به هم به صورت هوابند ساخته می شود. دو انتهای این محفظه، برای جلوگیری از انعکاس تشعشع، با زاویه ای بین 20 و 30 درجه بریده می شوند. ضخامت پلکسی گلاس های دو انتهای محفظه ی دشارژ باید بیش تر از پلکسی گلاس های دیواره های جانبی آن باشند تا بتوان با سوراخ کردن حاشیه آنها، سرلوله های ورود و خروج گاز نیتروژن را در آنها کار گذارد. این سوراخ ها به سوراخ های دیگری که از مرکز این صفحات می گذرند، ملحق شده و به عنوان یک گذرگاه برای عبور تشعشع عمل می کنند. برای جلوگیری از نشت گاز به بیرون، سوراخ های وجوه جلو و پشت محفظه با چسباندن دو شیشه ی میکروسکوپ یا «لامل» مسدود می شوند.

 

ورقه های مسی الکترودهای دشارژ در شکاف های عرضی در وسط دیواره های جانبی محفظه کار می شوند. این ورقه ها در داخل محفظه ی شارژ  باید دارای فاصله ای در حدود یک سانتی متر از هم باشند. آن قسمت از این ورقه های مسی که خارج ازمحفظه ی دشارژ قرار دارند، به شکل یک S تنبل درآورده می شوند. هنگام لحیم کردن این ورقه ها به صفحه ی مشترک خازن ها دقت کنید که کارتان خیلی خوب باشد، زیرا هنگام کار کردن لیزر، از این اتصال ها به صورت لحظه ای هزاران آمپر جریان عبور خواهد کرد و نباید افت قابل توجهی در این محل ها اتفاق بیفتد.

 

«شکاف جرقه» باید بیشینه ی جریان را در کمینه ی زمان از خود عبور دهد. برای ساختن این قسمت به جای مفتول فلزی می توان از یک تسمه ی فلزی پهن استفاده نمود. جنس این تسمه می تواند از آلومینیوم یا برنج انتخاب شود. چون هنگام جرقه خوردن در این نقطه نور شدیدی تولید می شود که در دیدن پرتوی لیزر اختلال ایجاد می کند، دورِ شکاف جرقه را باید با یک لوله ی پلاستیکی رنگی که تا حدود 90% نور جرقه ها را جذب کند، پوشاند.

 

.

 

مدار تولیدکننده ی ولتاژ زیاد

 

لیزر ما به وسیله ی یک پتانسیل 10 تا 20 هزار ولتی شارژ می شود. مداری که این ولتاژ را تولید می کند، باید قادر باشد یک میلی آمپر جریان مستقیم روی این ولتاژ را تامین کند و آن را در هر ثانیه چندین بار به خازن های دشارژ گاز تحویل دهد. در صورتی که برای این مدار از یک «اینورتر» با بازده 20 میلی آمپر، که با آن چراغ های فلورسنت کوچک دستی را روشن می کنند، استفاده شود، تعداد پالس ها به 120 در ثانیه خواهد رسید. در هر صورت باید به یاد داشت که هر چه نیروی تحویلی به محفظه ی دشارژ بیش تر شود، گاز نیتروژن بیش تر گرم شده و بازده و راندمان دستگاه کاهش خواهد یافت. بنابراین در قدرت های بالا باید از وسایل خنک کننده برای گاز نیتروژن استفاده نمود. بعد از هر نوسان باید به گاز اجازه ی خنک شدن داده شود. تنها هنگامی که تخلیه ی الکتریکی در نیتروژن خنک اتفاق می افتد، بازده لیزر در بیشینه ی مقدار خود خواهد بود.

 

برای منبع تغذیه ی این لیزر می توانیم از مدار بسیار خوبی که در اینجا پیشنهاد شده استفاده کنیم. تنها باید به یاد داشت که در این مدار تعداد پالس ها از یکی در هر ثانیه بیش تر نشود، زیرا منبع تغذیه سریع تر از این شارژ نمی شود. برای ترانسفورماتور این مدار از یک کویل خودرو با اضافه کردن دو سیم پیچی 20 دوری استفاده شده است. در این مدار ترانزیستورها به صورت «دارلینگتون» بسته شده اند. تغذیه ی این مدار از یک باتری 6 ولتی جریان مستقیم تامین می شود که بتواند  1/5 تا 3 آمپر جریان تحویل دهد.

 

.

 

منبع تغذیه ی ولتاژ بالا برای راه اندازی لیزر گازی

 

.

 

هنگامی که دستگاه لیزر آماده شد، کافیست که یک تکه پارچه ی سفید یا یک پرده ی فلورسانس حلوی پرتوی لیزر قرار دهید، می توانید اشعه را به چشم ببینید.

 

هنگام نگاه کردن به اشعه از عینک دودی تیره استفاده کنید و هیچ گاه، حتی وقتی عینک دودی تیره بر چشم دارید، مستقیماً به نور لیزر خیره نشوید. چون قدرت این مولد لیزر زیاد است، هیچ گاه پرتوی آن را به سوی مردم و یا جایی که احتمال وجود انسان می رود، تابش و یا حتی بازتاب و انعکاس ندهید.

 

پس از پایان هر آزمایش با این دستگاه، تا خازن ها کاملاً دشارژ نشده اند، به آنها دست نزنید، چون شوک وارده بسیار شدید و تا حدی خطرناک است.

 

.

 

.

 

منبع:

 

شماره 26، آبان 1356 (2536)، مجله ی رادیو – تلویزیون، – ویژه نامه ی مجله ی دانشمند

 

.

 


برگرفته از سایت etesalkootah.blog.ir

 


برگرفته از سایت etesalkootah.blog.ir


مطالب مرتبط


بخش نظرات این مطلب



برای دیدن نظرات بیشتر روی شماره صفحات در زیر کلیک کنید

نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:







ورود کاربران

ورود کاربران

    نام کاربری
    رمز عبور

    » رمز عبور را فراموش کردم ؟
    عضويت سريع

    عضويت سريع

      نام کاربری
      رمز عبور
      تکرار رمز
      ایمیل
      کد تصویری
      پشتيباني آنلاين

      پشتيباني آنلاين

        پشتيباني آنلاين
        آمار

        آمار

          آمار مطالب آمار مطالب
          کل مطالب کل مطالب : 673
          کل نظرات کل نظرات : 119
          آمار کاربران آمار کاربران
          افراد آنلاین افراد آنلاین : 1
          تعداد اعضا تعداد اعضا : 90

          آمار بازدیدآمار بازدید
          بازدید امروز بازدید امروز : 519
          بازدید دیروز بازدید دیروز : 774
          ورودی امروز گوگل ورودی امروز گوگل : 52
          ورودی گوگل دیروز ورودی گوگل دیروز : 77
          آي پي امروز آي پي امروز : 173
          آي پي ديروز آي پي ديروز : 258
          بازدید هفته بازدید هفته : 2217
          بازدید ماه بازدید ماه : 14732
          بازدید سال بازدید سال : 70622
          بازدید کلی بازدید کلی : 1456324

          اطلاعات شما اطلاعات شما
          آی پی آی پی : 44.208.25.215
          مرورگر مرورگر :
          سیستم عامل سیستم عامل :
          تاریخ امروز امروز :
          خبرنامه

          خبرنامه

            براي اطلاع از آپيدت شدن سایت در خبرنامه سایت عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



            آخرین نطرات کاربران

            آخرین نطرات کاربران

              AECAEC - درود
              استاد ممنون خیلی خوب و عالی - 1400/10/23
              پرویز مهرزادپرویز مهرزاد - سلام درود جناب عبداحق عزیز بسیار خوشحالم که وب سایت شما با مطالب مفید وعالی فعال شده است.
              پاسخ:باسلام و تشکر از لطف و مرحمت شما دوست عزیز و گرامی - 1400/8/28
              پرویز مهرزادپرویز مهرزاد - سلام ودرود استاد عبدالحق عزیز بسیار خوشحالم که سایت جنابعالی بامطالب جدید وعالی دوباره فعلیتش را شروع نموده است.
              پاسخ:با سلام تذکر بجا و بموقعی بود بسیار متشکرم - 1400/8/28
              ایزدیایزدی - یه مشکلی داره این طرح. کل سلف ها با هم 12. 7 میکرو میشه که با خازن 270 پیکو، فرکانس مرکزی فیلتر 2.7 مگا هرتز می شه. کمترین سلف هم (0.1 میکرو) با همون خازن 270 پیکو 30 مگاهرتز رو رد می کنه. بنا بر این نیازی به خازن های دیگه نیست. دوستان دیگه نظرشون چیه.
              پاسخ:باسلام و تشکر کل خازن ها و سلفها برای فرکانس 1800کیلو که ابتدای باند رادیو اماتوری است کم است و بسختی تنظیم می شود اما برای 3500 بله زیاد است - 1399/8/24
              هومنهومن - سلام .علت استقبال نکردن در خور توجه همین نا واردیست .این مطلب بسیار گنگ و پر از اشتباه هست
              پاسخ: سلام بنده هم ضمن تائید نظر شما درخواست می کنم مطلب کامل تر و بهتر و درست تر را بفرمائید بنده بنام خودتان درج و منتشر نمایم
              پاسخ:https://t.me/joinchat/AAAAAEJj30AwLGIyi_UQ3g مدارات لامپی - 1396/12/17
              علیعلی - سلام شما مکتبی و انقلابی هستید درسته ؟
              پاسخ: سلام بهیچ عنوان و تقریبا هیچ جائی من چنین ادعائی نکرده ام اما این همه شهید و زخمی و جانباز و اسیر و زحمت و فعالیت برای حفظ انقلاب و سرزمین عزیزمان ایران خیلی حرام لقه گی و بی اصل و نصبی می خواهد که چشم خودرا ببندیم و از این اب و خاک حمایت و به این مردم عشق نورزیم حالا شما اسم انرا هرچه دوست دارید بگذارید نظرتان محترم است - 1396/12/17
              هومنهومن - سلام
              بنده یکی از علاقمندان لامپ هستم . و 10 سال اخیر را بر روی مدارات لامپی کار کردم .با سرچ اینجا را پیدا کردم .می خواستم ببینم در زمینه مخابرات فعالیت لامپی در ایران هست ؟
              این مطلب راجب لامپ واقعا توجه مخاطب علاقمند را جلب می کند ؟
              من فکر می کنم نویسنده اصلا راجب لامپ حس خوبی ندارد .عذر خواهی می کنم
              پاسخ:سلام دوست عزیز از صراحت و فصاحت بیان شما خوشحالم مطلبتان راجع به نویسنده مطلب لامپ کمی کم لطفی و شاید سخت گیری در بر دارد نویسنده مطلب استاد عاملی بزرگ رادیو اماتوری ایران هستند و مطلب را بی اندازه ساده و اسان گفتند چون اکثر جوانها از لامپ و ولتاژ کار ان وحشت داشته و تقریبا هیچ نمی دانند اما ظاهرا شما در مورد لامپ مطلع و ازموده هستید لذا برخود نگیرید شما هم اگر در مورد لامپ و یا مطالب استاد عاملی نقد و نظری دارید بسیار خوشحال می شوم مکتوب بفرمایید تا در همان بخش یا در بخش جدید بنام خودتان منتشر شود
              پاسخ:https://t.me/joinchat/AAAAAEJj30AwLGIyi_UQ3g - 1396/12/16
              سعیدیسعیدی - سلام استاد بنده بی جواب ماندم
              پاسخ:با سلام و پوزش از تاخیر طبق تجربه دوستان این مدار به دلیل نامرغوب بودن قطعات نو موجود در بازار معمولا در ابتدا کار نمی کند لذا بتوصیه استاد عاملی بهنر است از قطعات اوراقی رادیو و ضبط ها استفاده شود قطعات معمولا در گیر این رادیو ابتدا ای سی سویچ یا کلید زنی است که یک مدل خاصش برای مدار مناسب است و مدلهای دیگر فرکانس کار و ولتاژشان مناسب نیست درمورد ای سی مدولاتور و دمدولاتور 3028 این ای سی هم بشدت مورد شک و شبهه است در موردی باتعویض 5 عدد ای سی دو عدد که بهتر بود در مدار بکار گرفته شد لذا بهترین روش استفاده از مرحله مرحله و گام بگام کار کردن رادیو است ضمن انکه اگر فرستنده کار بیفتد گیرنده هم کار خواهد کرد و بالعکس لذا شما می توانید مدار را از میکروفون در حالت فرستنده یا بلندگو در حالت گیرنده شروع نمایید و اگر مسیر سیگنال جدا باشد در نقشه شما می توانید از تقویت صدا شروع کرده و به دمدولاتور رفته و سپس به فیلتر و بعد میکسر وی اف او و در اخر به فیلتر تنظیم باند بروید و حد اکثر سیگنال و حساسیت را بدست اورید پس فیلتر های رادیویی یا بقول شما توکو ها قسمت اخر تنظیم و تعقیب مدارتان است اگر شد برای اطلاع شما و سایر دوستان مدار را در حالت گیرنده و فرستنده جدا اراعه خواهم داد یا با رنگ مسیر سیگنال را جدا می کنم که راحت تر باشد اگر شما عضو تلگرام هستید در یکی از گروه های رادیو اماتوری بیایید و مستقیما با دوستان سازنده و استفاده کننده رادیو تماس گرفته راهنمایی شوید اگر نه ادرس ایمیلتان را بدهید تا راهنمای مونتاژ را برایتان بفرستم
              پاسخ:http://py2ohh.w2c.com.br/trx/ararinhamontagem/montandoararinha.htm
              راحل مونتاژ و تست مدار است - 1396/11/5
              سعیدیسعیدی - با سلام خدمت استاد بزرگوارم
              استاد بنده برزیلی رو ساختم ولی نتونستم موفق بشم صدایی دریافت نکردم توکو هارو هم که میچرخونم انگار بی اثر هست .امکان داره این سه تا آیسی مورد داشته باشن؟ از ایران میکرو خریدم
              ممنون میشم راهنمایی بکنید
              پاسخ: سلام خیلی از دوستان برای ای سی ها سوکت گذاشتند چون معمولا بار اول مدار کار نمی کند و این ای سی ها بدلایل مختلف مشکل دارند
              پاسخ: ضمنا شما کدام شهر هستید و اگر علاقمندید با گروههای تلگرامی کار کنید یا ایمیلتونو بفرمایید کمی توضیحات بفرستم - 1396/9/10
              سعید سعید - با سلام استاد
              تو مدار برزیلی یه رله داریم این کارش چیه ؟ مثلا اگر رله فعال بشه چی میشه؟ یه کلید جا گذاری شده براش .
              تو قسمت ورودی موج vfo به 7358 یه cwkeyزده به پایه 3 همین آیسی برای چیه؟
              ce keyسرچ کردم کلید مورس آمد میشه توضیح بفرمایید ممنون میشم .
              پاسخ:با سلام هنگام فشردن کلید PTT روی میکروفون پایه دوم سیم پیچ رله موجود در مدار زمین شده و سر دیگر این رله به مثبت باطری وصل است باعث عملکرد رله شده و لذا دوکنتاکت ان عمل کرده یکی ورودی گیرنده را بزمین وصل می کند تا امواج فرستنده وارد گیرنده نشده و اسیب نرسانند کنتاکت دیگر رله هم ولتاژ مثبت تغذیه را که در حالت معمولی به خط مثبت گیرنده وصل است قطع و خط مثبت فرستنده را فعال می کند +tx cw key بله کلید مورس است که برای کاردر حالت مورس مولد موج جدا داشته که بجای میکروفون کار کرده و سیگنال را ارسال می کند - 1396/4/26

              درباره ما

                به وب سایت من خوش امدید در این مقوله علاقمندم اطلاعاتی از رادیو اماتوری که در ذهن داشته و در حال پاک شدن هستند را یادآوری و بهمراه عکس و مطلب جهت اطلاع علاقمندان درج و در این زمینه هر گونه همکاری و اعلام نظر و بیان ایرادات مزید بر منت خواهد بود.

              کلیه ی حقوق مادی و معنوی سایت مربوط به *** خاطرات راديو آماتوري *** بوده و کپی برداری از آن با ذکر منبع بلامانع می باشد.
              قالب طراحی شده توسط: تک دیزاین و سئو و ترجمه شده و انتشار توسط: قالب گراف